تفاوت شیشه سکوریت و لمینت در چیست؟

تاریخ ارسال : 1400/12/07

شیشه سکوریت که به آن " شیشه ایمنی " گفته می شود ، هر دو شیشه سکوریت شده و لمینت در شیشه های خودرو و در بسیاری از کاربردهایی که شیشه های شکسته معمولاً می تواند خطر صدمات ایجاد کند مانند درهای دوش یا نورگیر استفاده می شود.

 

 

شیشه سکوریت که به آن " شیشه ایمنی " گفته می شود ، هر دو شیشه سکوریت شده و لمینت در شیشه های خودرو و در بسیاری از کاربردهایی که شیشه های شکسته معمولاً می تواند خطر صدمات ایجاد کند مانند درهای دوش یا نورگیر استفاده می شود.

شیشه سکوریت ، زمانی که شکسته می شود، به جای تکه تکه، تکه های کوچک زیادی را تشکیل می دهد. شیشه لمینت ، زمانی که شکسته می‌شود، مانند یک قاب در جای خود باقی می‌ماند.

بنابراین از افتادن هر شیشه و احتمالاً آسیب رساندن به اطرافیان جلوگیری می‌کند و در عین حال از سقوط نیز جلوگیری می‌کند. این مقاله به بررسی هر دو نوع شیشه می پردازد و کاربردهایی را که ممکن است یکی از آنها بر دیگری انتخاب شود مورد بحث قرار می دهد.

 

هنگام طراحی داخلی، درک تفاوت بین شیشه لمینت و شیشه سکوریت بسیار مهم است. این به شما کمک می کند تا راه حل های طراحی کاربردی ایجاد کنید و تصمیمات مقرون به صرفه بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کرکره برقی اینجا کلیک کنید.

چه چیزی شیشه را به "شیشه ایمنی" تبدیل می کند

شیشه ایمنی را می توان به عنوان نوعی شیشه تعریف کرد که از طریق فرآیندهایی ساخته می شود که احتمال شکستن آن را کاهش می دهد. هنگامی که شیشه ایمنی شکسته می شود، به گونه ای طراحی شده است که احتمال آسیب رساندن به افرادی که به طور تصادفی با آن برخورد می کنند یا مجبور به تمیز کردن آن هستند، کمتر باشد.

 

وجه اشتراک شیشه سکوریت و لمینت

· هر دو شیشه سکوریت و لمینت به اصطلاح شیشه ایمنی هستند. این انواع به منظور جلوگیری از صدمات ناشی از شکستن شیشه اختراع شدند. قوانین ساختمانی مختلف استفاده از شیشه ایمنی را در مواقعی که لعاب بزرگ است و نزدیک به مسیرهای پیاده روی یا سطح کف است تجویز می کند.

· در تمام این شرایط، احتمال ضربه و شکستگی شیشه بیشتر است. و هنگامی که شیشه آنیل شده (معمولی) می شکند، خرده های تیز بلندی تولید می کند که ممکن است به افراد نزدیک آسیب برساند. هنگامی که هر نوع لعاب ایمنی می شکند، نسبتاً بی ضرر باقی می ماند.

چه چیزی باعث ایجاد تفاوت می شود

· تفاوت اصلی بین شیشه های سکوریت شده و لمینت در نحوه تولید آنها نهفته است. این فناوری هزینه ها و ویژگی های اصلی آنها را تعیین می کند.

· لعاب حرارتی یک تکه شیشه آنیل شده است. پس از تمپر (فرآوری حرارتی) به شیشه ایمنی تبدیل می شود. در حین پردازش، لایه داخلی تحت کشش قرار می گیرد و لایه بیرونی تحت فشار قرار می گیرد که دوام بیشتری را به همراه دارد.

ویژگی های شیشه سکوریت:

· شکستن چنین لعاب بسیار دشوار است. در لبه های خود آسیب پذیرترین است.

· وقتی شیشه سکوریت خرد می شود، به قطعاتی به اندازه اینچ و بدون لبه های تیز می شکند.

· بعد از شکستگی قابل تعمیر نیست.

· مقاومت بالایی در برابر باد دارد.

لعاب چند لایه از دو لایه شیشه ای تشکیل شده است که با یک لایه پلاستیکی به هم متصل شده اند. لایه های شیشه می توانند هم شیشه معمولی و هم شیشه سکوریت باشند. لایه پلاستیکی PVB )یا پلی وینیل بوتیرال) است. شفاف، انعطاف پذیر، سخت و چسبنده به بسیاری از مواد است. هنگامی که هر سه لایه تحت فشار گرم می شوند، لمینیت انجام می شود.

 

ویژگی های لعاب چند لایه:

· ممکن است ترک بخورد، اما تکه های آن به لایه پلاستیکی می چسبند و کنار هم می مانند.

· 95-99 درصد اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند.

· صداهای فرکانس های بالاتر (مانند صدای کودک یا سوت) را مسدود می کند.

· امکان ترمیم خراش ها وجود دارد.

· لایه پلاستیکی آن قابل رنگ آمیزی است.

شیشه ی حرارت دیده

شیشه سکوریت شده یا "سخت شده" با افزودن تنش فشاری به سطح شیشه های آنیل شده معمولی تولید می شود تا شیشه ای قوی تر تولید شود که در صورت شکستن به قطعات کوچک زیادی خرد می شود. معمولاً از طریق ترکیبی از گرما تولید می شودو کوئنچ، بسیار شبیه فولاد سکوریت شده، که باعث می شود سطح شیشه سریعتر از هسته سخت شود.

کوئنچ با جت های هوا انجام می شود و از آنجایی که سطوح بیرونی سریعتر از هسته سرد می شوند، هسته منقبض شده و لایه های بیرونی را به داخل می کشد و باعث ایجاد تنش فشاری بر روی سطح شیشه می شود. این به استحکام شیشه می افزاید.

 

هنگامی که شیشه شکسته می شود، کشش در هسته تقریباً فوراً آزاد می شود و کل صفحه را به گلوله های کوچک زیادی می شکند که گاهی اوقات "تاس" نامیده می شود. ماهیت برهمکنش های نیروی فشاری و کششی را می توان با تماشای نمایشی از پرنس روپرت دراپ به بهترین نحو درک کرد.

تمپر کردن را می توان به صورت شیمیایی نیز انجام داد ، اگرچه این روش کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. گفته می شود که شیشه سکوریت چهار تا پنج برابر شیشه آنیل شده استحکام دارد.

 

شیشه لمینت

شیشه لمینت معمولاً در اتوکلاو تولید می شود ، جایی که ترکیبی از گرما و فشار لایه های شیشه و وینیل را با هم ساندویچ می کند. بسته به نیاز، لمینیت ها ممکن است از یک یا چند ورق وینیل استفاده کنند. به طور معمول، پلی وینیل بوتیرال یا PVB، به عنوان لایه میانی در اکثر شیشه های شیشه جلو استفاده می شود، در حالی که اتیلن وینیل استات (EVA) گاهی اوقات برای ساخت پانل های پنجره های مرطوب کننده صوتی استفاده می شود. قبل از اتوکلاو، پانل های لمینت شده نورد یا کیسه خلاء می شوند تا هوای محبوس شده از بین لایه ها خارج شود.

ویژگی های شیشه لمینت:

· قسمت پلاستیکی شیشه لمینت ممکن است شفاف یا رنگی باشد.

· شیشه چند لایه به غربالگری اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.

· شیشه لمینت برای عایق صدا مفید است.

شیشه لمینت را می توان از شیشه آنیل شده، از شیشه سکوریت شده یا از ترکیب این دو تهیه کرد.

آیا قصد خرید کرکره برقی برای پنجره خود را دارید اما نمی دانید چه نوع کرکره برقی مناسب است؟ برای خواندن مقاله های قبلی من در این باره اینجا کلیککنید.

چگونه می توانید بفهمید که شیشه لمینت دارید؟

1. با نگاه کردن به سر شیشه چند لایه روی آن تقریباً غیرممکن است که تفاوت را تشخیص دهید. به نظر می رسد دقیقاً مانند شیشه های تک جداره معمولی است. دو راه برای تعیین تفاوت وجود دارد. ابتدا، اگر بتوانید به کناره شیشه (یک مقطع) نگاه کنید، لایه های شیشه را می بینید و می دانید که واقعاً شیشه چند لایه دارید.

2. دوم اینکه وقتی روی شیشه لمینت ضربه می زنید صدای متفاوتی به نظر می رسد. به دلیل پلاستیکی که شیشه‌های لمینت بین لایه‌ای دارند، در مقایسه با شیشه‌های معمولی صدایی کسل‌کننده می‌دهند که رنگ شفاف بیشتری به آن می‌دهد.

شیشه های لمینت را می توان به اندازه های مختلف برش داد، اما این فرآیند خسته کننده تر از شیشه معمولی است که در این پست قبلی توضیح دادم.

3. شیشه لمینت را با شیشه دو جداره اشتباه نگیرید. هیچ فضای هوایی بین شیشه های لمینت وجود ندارد. عدم خرابی مهر و موم یا احتمال خراب شدن شیشه.

زمان استفاده از شیشه سکوریت

زمان استفاده از شیشه لمینت

· نگرانی های امنیتی در درجه اول اهمیت قرار دارند

· هزینه مسئله بزرگی نیست

· سر و صدا یک نگرانی است

· شیشه های کوچک

زمان استفاده از شیشه سکوریت

· نگرانی های امنیتی ثانویه هستند

· مقرون به صرفه تر

· برنامه های کاربردی با مشخصات کم که در آن شیشه ضخیم جا نمی شود

کلام آخر

و در آخر، ممکن است به نظر برسد که شیشه ایمنی باید در همه جا جایگزین شیشه های معمولی شود، اما به یاد داشته باشید که هزینه بالایی دارد. در بیشتر موارد، شیشه در پنجره های مسکونی نیازی به سکوریت یا لمینیت ندارد. شیشه معمولی یک گزینه کاملاً مناسب است.

MaeoSeo

.لطفا جهت هماهنگی برای تولید محتوا و مقاله نویسی در راستای موضوع سایت خودتان، به ایمیل من پیام دهید. maede.bagheri1234@yahoo.com

مائده باقری

نویسنده

9

مقاله

1400/10/22

تاریخ ایجاد